کلینیک فارابی

آندوسکوپی چیست و چرا انجام می شود؟

آندوسکوپی چیست؟

جهت اینکه بدانید کاربرد آندوسکوپی چیست با ما همراه باشید تا ابتدا به معرفی دستگاه آندوسکوپی و انواع آندوسکوپ ها بپردازیم و سپس به چرایی انجام آندوسکوپی پاسخ بدهیم. نام آندوسکوپ از ادغام دو واژه ENDO به معنای درون و SCOPE به معنای دیدن یا معاینه، تشکیل شده است.

دستگاه آندوسکوپی چیست؟

آندوسکوپی دستگاهی می باشد که پزشک متخصص از طریق آن قادر است داخل بخش‌های مختلف بدن را ببیند و جراحی‌های محدودی را توسط آن به انجام برساند.

به طور کلی دو نوع آندوسکوپ داریم:

  1. دستگاه آندوسکوپی قابل انعطاف:شامل یک لوله منعطف است که در سری که وارد بدن می‌شود دارای عدسی می باشد. این عدسی را عدسی داخلی می گویند که تصویر داخل بدن را از طریق یک کابل فیبر نوری منعطف به عدسی خارجی انتقال می دهد .
  2. دستگاه آندوسکوپی ریجید:این نوع آندوسکوپ لوله‌ای کوتاه‌تر از مدل آندوسکوپ های قابل انعطاف دارد. این لوله صفت و غیر قابل انعطاف می باشد.

آندوسکوپی روشی می باشد که از طریق آن پزشک متخصص به جهت تشخیص یا درمان با استفاده از دستگاهی به نام آندوسکوپ به بررسی و یا جراحی بخش ‌های داخلی بدن مثل معده و روده و یا عروق خونی داخلی بدن بیمار می پردازد این روش به جراح این امکان را می دهد تا بدون ایجاد برش و شکاف بزرگ در بدن بیمار اقدام تشخیصی و یا درمانی انجام دهد.

جراح لوله‌ی آندوسکوپ را از طریق برشی کوچک و یا از راه مجراهای طبیعی بدن مثل دهان، بینی، مقعد و… داخل بدن بیمار می‌ نماید. آندوسکوپ لوله‌ای منعطف می باشد که در انتهای آن دوربینی وجود دارد تا پزشک قادر به مشاهده اندام‌های درونی باشد و یا در صورت نیاز با پنس و قیچی‌ای که در انتهای آندوسکوپ موجود است عمل جراحی و یا نمونه برداری از بافت ها را انجام بدهد.

پیشنهاد مطالعه کلینیک تخصصی نوین فارابی: بوتاکس معده

مزایای استفاده از آندوسکوپی چیست؟

اولین مزیت کمک به دکتر متخصص برای تشخیص علت هر گونه علائم غیر طبیعی بیماران مراجعه کننده. مزیت دوم برداشتن نمونه خیلی ریز از بافت مربوطه برای ارسال به آزمایشگاه و انجام آزمایش‌های بیشتر که به این روش نمونه برداری آندوسکوپی می گویند. مزیت سوم اینکه جراح قادر است در حین عمل جراحی برای مثال جراحی زخم معده یا حذف سنگ صفرا یا تومورها به طور مستقیم بافت‌های مربوطه را ببیند.

انواع آندوسکوپی

اندوسکوپی فقط جهت مشاهده داخل معده نمی باشد، بلکه برای سایر اعضای بدن نیز کاربرد دارد که ما تعدادی از آنها را معرفی می کنیم. البته بر اساس عضوی که اندوسکوپی صورت می گیرد، نام آن متغییر است.

  • آرتروسکوپی: اندوسکوپی مفاصل و استخوان‌ها آرتروسکوپی است.
  • برونکوسکوپی: اندوسکوپی ریه‌ها را برونکوسکوپی می گویند.
  • کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی: آندوسکوپی روده بزرگ است.
  • سیستوسکوپی و یورتروسکوپی: آندوسکوپی سیستم ادراری است.
  • الپاراسکوپی: آندوسکوپی ناحیه شکم یا لگن را الپاراسکوپی می گویند.
  • آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی برای مشاهد مری و معده می باشد.

کاربرد آندوسکوپی چیست؟

عمده‌ترین موارد کاربرد آندوسکوپی دستگاه گوارشی شامل :

تهوع و استفراغ ، درد در ناحیه شکم، مشکل بلعیدن، خونریزی بخش بالای دستگاه گوارش، نمونه برداری، تشخیص سرطان، زخم معده، بررسی تومور ها، ریفلاکس گوارشی، انسداد مری، پانکراتیت، بیماری های روده التهابی، سوزاندن محل زخم و جلوگیری از خونریزی، خونریزی نا معلوم در دستگاه گوارش، عفونت، یبوست مزمن و…

عوارض آندوسکوپی چیست؟

اندوسکوپی یک روش بسیار امن می باشد. شما می توانید خطر مبتلا شدن به عوارض آندوسکوپی را با پیروی از دستورالعمل دکتر معالج خود قبل از انجام آندوسکوپی، مثل نخوردن و متوقف کردن داروهای خاص، کم کنید. از عوارض نادر آندوسکوپی می توان به خون ریزی، عفونت، سوزش دستگاه گوارش اشاره کرد. باید توجه داشت که ممکن است بعد از انجام آندوسکوپی یکسری لائم مثل: تب، درد قفسه سینه، تنگی نفس، مدفوع خونی، مشکل در بلعیدن، درد شدید یا مداوم شکم و استفراغ را مشاهده کنید که جای نگرانی ندارد و زود رفع می شوند.

پیشنهاد مطالعه کلینیک تخصصی نوین فارابی: طحال بزرگ شده یا اسپلنومگالی

دستورالعمل قبل از آندوسکوپی چیست؟

قبل از انجام آندوسکوپی، بیمار باید اطلاعات نسبتا کاملی درباره وضعیت خود بداند. بیمار این امکان را دارد این اطلاعات را توسط مطالعه کسب نماید و یا از دکتر معالج خود سوال بپرسد. او باید در جریان باشد که علت اندوسکوپی چیست.

بیماری که قصد دارد آندوسکوپی شود، باید 6 تا 8 ساعت قبل از انجام آندوسکوپی، از خوردن و آشامیدن بپرهیزد. اگر بیمار به هر نوع دارویی حساسیت دارد، باید قبل از انجام آندوسکوپی، دکتر متخصص خود را از در جریان بگذارد.

 

بعد از آندوسکوپی چه می شود؟

بعد از اندوسکوپی مدتی زمان می برد تا فرد از حالت بیهوشی خارج گردد در بیشتر موارد، بیمار پس از به هوش آمدن، احساس گلودرد خفیف دارد که معمولا دکتر متخصص جهت کمتر شدن درد در گلو، قرقره کردن آب نمک را پیشنهاد می دهد. همچنین احتمال وجود مشکالت تنفسی بعد از آندوسکوپی می باشد. البته هر دو مشکلی که عنوان گردید، خفیف و موقتی می باشند و هیچ جای نگرانی نیست هنگامی که فرد کامل به هوش می آید، تحت نظر دکتر خود، قادر است غذا بخورد و معمولا هیچ نوع پرهیز غذایی وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه کلینیک تخصصی نوین فارابی: سرطان معده چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *