کلینیک فارابی

رژیم غذایی بعد از بالن معده

رژیم غذایی مناسب بعد از بالن معده، رژیم غذایی بعد بالن معده

رژیم غذایی بعد از بالون معده به چه صورت است؟

سه تا هفت روز اول گذاشتن بالن در معده

باتوجه به اینکه در روش بالون گذاری معده ،یک بالون سیلیکونی نرم درون معده قرار می گیرد که تا حدودی فضای معده پرشده و سبب کاهش سرعت هضم غذا واحساس سیری می شود،که فرد حتی با خوردن مایعات احساس سیری دارد. پس از عمل بیماران باید با قاشق چای خوری ،خوردن مایعات را شروع نموده وسپس مقدار را افزایش دهند. در صورت احساس درد سریعا نوشیدن را قطع کنند ؛ در حقیقت بالون نقش مکمل داشته که به فرد کمک می کند وعده های کم حجم اما مقوی مصرف کند تا روند کاهش وزن صورت پذیرد.

رژیم غذایی شامل مایعات :آب، آب گوشت شفاف(عصاره گوشت)، چای گیاهی، آب میوه، شیر بدون چربی و قهوه بدون کافئین باشد. همچنین از خوردن نوشیدنی های گازدار و حاوی خودداری کنید. به مدت دو هفته باید از مایعات استفاده کنید، چون استفاده از مایعات میل به غذا خوردن را کاهش میدهدبنابراین روند کاهش وزن در فرد اتفاق می افتد. مصرف مایعات بستگی به تحمل بیمار دارد ولی پزشکان توصیه می کنند تا زمانی که ادرار به رنگ شفاف درآید، روند دریافت مایعات ادامه یابد. در ادامه به مصرف مایعات کم در دفعات بیشتر توصیه می گردد، تا تهوع ایجاد نشود. از مصرف آبمیوه های صنعتی بپرهیزید. پس از انجام اصول تغذیه ای مناسب مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده الزامیست زیرا مشکلات عدم تحمل بالون پیش نیاید. به طور معمول بیماران در چند روز اولیه پس از عمل به دلیل درد و تهوع و گاهی ترس از مصرف مایعات خودداری میکنند. بنابراین پزشک سرم که به همراه آن مسکن و ضد تهوع هم تجویز میکند. پس از سه روز بیمار استفاده از قرص و مصرف مایعات را در روند درمان پیش می گیرد. رژیم غذایی پس از هفت روز میتوانید از غذاهای نرم  و میکس شده مانند سوپ و عدسی و…  تغذیه نمایید. روزانه پنج بار نصف فنجان غذا به طور منظم میل کنید. اگر احساس ناراحتی داشتید سرعت غذا خوردن را کاهش یا قطع نمایید. در ادامه با گذشت زمان میتوانید از انواع پوره به عنوان غذا استفاده نمایید. در این مرحله سعی کنید آهسته غذا بخورید و در صورت نداشتن اشتها ابتدا مایعات بنوشید، سپس پوره را مصرف کنید. در این رژیم  با مرغ ، ماهی، پنیر، ماست شروع کنید و سپس کربوهیدرات و سبزیجات را در رژیم قرار دهید. لازم به ذکر است شروع این مراحل در افراد مختلف متفاوت است و افراد بنابر شرایط خود باید پیش بروند.

بعد از بالن معده باید چیکار کنیم، تعذیه مناسب بعد از بالن معده

پیشنهاد مطالعه کلینیک تخصصی نوین فارابی: بوتاکس معده

از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

انواع خوراکی سفت و میوه ها با پوست ،دانه وهسته

انواع سبزیجات مانند ذرت ،نخودفرنگی،گوجه فرنگی،کرفس،پوست سیب زمینی،انواع آجیل و پنیر سفت

خودداری از غذاهای خشک و ترد مانند بیسکوییت و..

انواع نوشیدنی گاز دار و حاوی شکر و الکل

از خوردن غذاهایی مانند ماکارونی ،ورمیشل ،رشته و…اجتناب کنید زیرا این غذاها به دیواره ی بالون چسبیده وسبب بوی بد دهان می شوند.

از نوشیدن آب در هنگام صرف غذا پرهیز نمایید.

خوراکی های فست فودی و سرخ شده مصرف نکنید و غذاهای کبابی و آبپز را جایگزین کنید.

استفاده از کره،خامه،سس مایونز،ژله،مربا،شکرو…. محدود کنید زیرا حاوی مقادیر زیاد چربی و شکر هستند.

سیگارکشیدن قبل از صرف غذا هم ممنوع است.

چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

طبق دستور پزشک خود مصرف مولتی ویتامین را شروع کنید.

30دقیقه قبل و بعد از غذا آب بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *