کلینیک فارابی

فیبرو اسکن کبد چیست؟

فیبرو اسکن کبد در مشهد

کبد یکی از بزرگ‌ ترین و مهم‌ ترین ارگان‌های بدن انسان می باشد. این عضو از بدن انسان، از پروتئین‌ها و کلسیم‌ها در هضم و دستگاه گوارش استفاده می نماید. کبد به فرایند تبدیل غذای خورده شده به انرژی کمک می کند. و به کمک طحال، مثل یک فیلتر عمل می‌کند که زباله‌های مضر را فیلتر و دفع می‌ کند. اگر کبد دچار بیماری شود، احتمالا عملکردش دچار اختلال خواهد شد. دستگاه فیبرو اسکن میزان سختی کبد و یا به عبارتی فیبروز را اندازه می گیرد. این دستگاه با به کار گیری امواج اولتراسوند میزان شدت فیبروز و سیروز را مشخص خواهد کرد. پزشک می تواند در خیلی از موارد فیبرواسکن را جایگزین بیوبسی کند. در انجام این تست CAP که یک فاکتور جهت تشخیص میزان چربی سلول های کبدی می باشد اندازه گرفته می شود. این تست قادر است به طور دقیق و منحصر به فرد کبد را ارزیابی نماید. برای ارزیابی فیبرواسکن کبد می توانید به بهترین پزشک کبد مشهد مراجعه کنید.

جهت رزرو نوبت فیبرواسکن فوری در بهترین مرکز فیبرواسکن مشهد کلیک کنید

فیبرواسکن روشی غیر تهاجمی، سرپایی، کم هزینه و راحت برای تخمین درجه آسیب کبدی، پایش پیشرفت و یا بهبودی، پیش آگهی و راهنمایی در انتخاب درمان بخصوص در هپاتیت‌های مزمن به کار برده می شود. دستگاه فیبرواسکن با به کار گیری امواج لرزشی ماورای صوت مقدار سختی بافت کبد را اندازه‌ می گیرد. در این روش یــــک موج پنجاه هـرتزی از یک مـوج ســاز که در ســر یک اهرم (پــــروب) مــاورای صـــوت (قرار گرفته در فضای بین دنده‌ای مجاور کبد) تولید می گردد، وارد کبد می شود و سرعت انتقال آن بر اساس متر بر ثانیه اندازه گرفته می‌شود. این عـدد به دست آمده در مـعادله‌ای به شـاخص ســـختی کـبد(Liver stiffness) برحسب کیلو پاسکال تبدیل خواهد شد. در کل  به این فرآیند الاستوگرافی با استفاده از ماورای صوت گفته می شود.

پیشنهاد مطالعه کلینیک تخصصی نوین فارابی: عمل اسلیو معده

کاربرد های فیبرو اسکن کبد چیست؟

فیبرواسکن در اصل جهت ارزیابی شدت زخم کبد، یا مرحله بیماری، کاربرد خواهد داشت. تست فیبرواسکن جهت ارزیابی وضعیت بیماران مبتلا به بیماری مزمن کبد، مثلا هپاتیت C مزمن، هپاتیت B مزمن، کبد چرب الکلی و کبد چرب کاربرد دارد. معنای اصلی که تفسیر نتایج اسکن بر آن مبتنی می باشد این است که هر چه میزان بافت همبند و فاسد شده بیشتر باشد، کبد سفت‌تر است. نتایج اسکن در موارد زیر کاربرد دارد:

  • شدت آسیب کبدی را ارزیابی می کند.
  • بر پیشرفت یا پسرفت بیماری با استفاده از اندازه‌گیری‌های دوره‌ای نظارت دارد.
  • آگاهی از پیش‌آگهی و مدیریت آتی بیماری، مثلا مشخص کردن روش درمان مناسب.

انجام تست فیبرو اسکن کبد چه مزیت هایی دارد؟

استفاده از فیبرواسکن کبد در شناسایی بیماری های کبدی مزایای بسیاری دارد. یکی از این مزایا تشخیص دقیق بیماری های کبدی است. بیماری های کبدی را می توان با استفاده از فیبرو اسکن کبد به طور دقیق و درست تشخیص داد و به طور مناسب درمان کرد.

از مهم ترین مزیت هایی که می توان برای فیبرواسکن نام برد موارد زیر میباشند:

  1. فیبرو اسکن غیر تهاجمی است.
  2. فیبرو اسکن بدون نیاز به بی حسی انجام می شود.
  3. فیبرو اسکن یک روش سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن است.
  4. با کمک فیبرو اسکن می توان بخش های گسترده و مهمی از کبد را مورد بررسی قرار داد.
  5. این روند تشخیصی وقت زیادی از شما نمی گیرد.
  6. در صورت نیاز و تشخیص پزشک امکان تکرار تست وجود دارد.
  7. از لحاظ مادی انجام تست فیبرو اسکن مقرون به صرفه است.

تست فیبرواسکن کبد چگونه انجام می شود؟

بیمار به پشت می‌خوابد، دکتر، پروب اولتراسوند را بر روی پوست بالای کبد قرار خواهد داد. هر بار که پروب موج ارتعاشی تولید می‌کند، بیمار ضربه ملایمی را احساس می نماید. تست فیبرواسکن حدود ده دقیقه زمان می برد و کمترین ناراحتی را برای بیمار ایجاد نخوهد کرد.

لازم به ذکر است که قبل از انجام تست باید به مدت سه ساعت کاملا ناشتا باشید یعنی تا سه ساعت قبل از انجام تست هرگونه خوردن و آشامیدن ممنوع است.  توصیه می گردد که بیمار پیش از انجام تست تمامی اطلاعات خود را در زمینه بیماری و داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک قرار بدهد.

هزینه فیبرواسکن به دستمزد دکتر، دستگاه و تجهیزات مورد استفاده، محل انجام اسکن و … وابسته است. در صورتی که نکات ایمنی رعایت شود، فیبرو اسکن خطری برای بیماران نخواهد داشت.

مشکلات ممکن در استفاده از فیبرواسکن کبد

استفاده از فیبرواسکن کبد ممکن است با محدودیت ها و مشکلاتی همراه باشد. برخی از نتایج این روش تشخیصی ممکن است نادرست باشد و باید با روش های دیگر تکمیل شود.

علاوه بر این، استفاده از فیبروسکن کبد ممکن است باعث ناراحتی بیمار شود. برخی از بیماران ممکن است به دلیل ورود سوزن به کبد درد یا ناراحتی را تجربه کنند. بنابراین در انتخاب این روش تشخیصی باید به این نکته توجه کرد و با بیمار مشورت کرد.

در نهایت استفاده از فیبروسکن کبد روشی موثر در تشخیص بیماری های کبدی تلقی می شود. با توجه به مزایا و نکات مهم استفاده از این روش می توان آن را یکی از اصلی ترین روش های تشخیص بیماری های کبدی دانست.

موارد منع انجام فیبرو اسکن کبد

انجام فیبرواسکن محدودیت خاصی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *