کلینیک فارابی

زخم معده چیست؟

زخم معده چیست و چه علائمی دارد؟

زخم معده، وجود زخم های دردناک در مخاط معده می باشد. زخم معده نوعی بیماری اولسر پپتیک می باشد. اولسر پپتیک به هر نوع زخمی که هم معده و هم روده باریک را تحت تأثیر قرار می دهد می گویند.

زخم معده  زمانی ایجاد می شود که ضخامت لایه مخاطی که از معده در مقابل مایعات گوارشی محافظت می نماید، کم می شود. در نهایت اسیدهای گوارشی بافت پوششی معده را از بین می برند و زخم به وجود می آید. زخم معده احتمال دارد به راحتی درمان گردد، اما اگر درمان مناسب صورت نگیرد، به مرور زمان شدیدتر خواهد شد.

زخم معده نیز مثل هر بیماری دیگری با علائمی همراه می باشد. شدت این نشانه ها به شدت زخم وابسته است. شایع ترین نشانه آن احساس سوزش یا درد معده یعنی در وسط شکم بین سینه و ناف می باشد.

معمولا این درد در زمان خالی بودن معده بیشتر می شود و از چند دقیقه تا چند ساعت متغییر است. سایر علائم معمول زخم معده شامل:

کاهش وزن به دلیل اجتناب از غذا خوردن به علت درد

حالت تهوع یا استفراغ

نفخ شکم

احساس سیری زودرس

آروغ زدن یا ریفلاکس اسید معده

احساس سوزش در سر دل

دردی که بعد از خوردن یا نوشیدن آنتی اسیدها ممکن است کمتر شود

کم خونی، که علائم آن شامل خستگی، تنگی نفس یا رنگ پریدگی پوست می باشد

مدفوع تیره و قیری شکل

استفراغی که خونی است یا ظاهرش مثل تفاله قهوه است

در صورتی که هر یک از علائم زخم معده را دارید توصیه می شود به دکتر متخصص مراجعه کنید. اگر علائم خفیف درمان نشوند ممکن است مشکل جدی تر شود و درمان سخت تر همچنین توجه کنید که زخم‌های خونریزی دهنده خطرناک‌تر می باشند.

 

تشخیص زخم معده چگونه است؟

تشخیص و درمان زخم معده به نشانه ها و شدت زخم وابسته است. جهت تشخیص این بیماری دکتر معمولا سابقه پزشکی بیمار، علائم و سایر داروهای مصرف شده را بررسی می نماید.

برای رد عفونت هلیکوباکترپیلوری، احتمالا آزمایش خون، مدفوع یا آزمایش تنفس توصیه می شود. در آزمایش تنفس، باید مقداری مایع شفاف بخورید و در کیسه ای بازدم انجام دهید. اگر هلیکوباکتر پیلوری  باشد، نمونه تنفس دارای مقادیر بالاتر از حد نرمال دی اکسید کربن است.

آزمایش‌ها و روش‌های دیگری که جهت تشخیص زخم معده موجود است، شامل:

  1. بلع باریم
    باریم یک مایع سفید رنگ غلیظ است که می خورید و دستگاه گوارش فوقانی شما را پوشش می دهد و به دکتر متخصص این امکان را می دهد معده و روده باریک را در عکس اشعه ایکس مشاهده کند.
  2. آندوسکوپی (EGD)
    یک لوله نازک و سبک توسط دهان داخل معده و قسمت اول روده باریک می رود. این آزمایش جهت پیدا کردن زخم، خونریزی و هر بافت غیر طبیعی انجام می شود.
  3. بیوپسی آندوسکوپی
    یک قطعه از بافت معده برداشته خواهد شد تا بتوان آن را در آزمایشگاه دقیق تر مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

پیشنهاد مطالعه کلینیک تخصصی نوین فارابی: همه چیز درمورد بیماری آشالاری یا اختلال مری

 

باید ها و نباید ها در زخم معده

یکی از موارد مهم در زمان وجود زخم معده تغذیه مناسب است یعنی بپرهیزیم از خوردنی هایی که باعث تشدید زخم معده و علائم آن می شوند و مصرف کنیم خوراکی هایی را که کمک کننده به روند درمان هستند. بعضی از غذاها در از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری ممکن است موثر باشند. عبارتند از:

  1. انواع کلم ها مثل کلم بروکلی، گل کلم و تربچه
  2. سبزیجات برگ دار مثل اسفناج
  3. غذاهای غنی از پروبیوتیک، مانند کلم ترش، میسو، کومبوچا، ماست
  4. میوه هایی چون: سیب، زغال اخته، تمشک، توت فرنگی و توت سیاه
  5. روغن زیتون
  6. عسل

همچنین باید توجه داشته باشید که، زخم معده معمولا با ریفلاکس اسید همراه است، پس توصیه می گردد تا زمانی که زخم معده خوب نشده است از مصرف غذاهای پر ادویه، تند و ترش پرهیز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *