کلینیک فارابی

علت بزرگ شدن ناگهانی شکم

بزرگ شدن شکم _ علت بزرگ شدن شکم_ بزرگ شدن ناگهانی شکم

بررسی علت بزرگ شدن ناگهانی شکم

بزرگ شدن شکم دلایلی را به همراه دارد که این دلایل ممکن است بخاطر سبک زندگی  غلط شما و یا  علامت وجود بیماری های مختلفی باشد. در این مقاله به این دلایل می پردازیم.

 

نفخ معده

نفخ به دلیل گاز تولیدی در سیستم گوارش ایجاد می شود گاز در نتیجه هضم غذا تولید می شود بنابراین باعث بزرگ شدن ناگهانی شکم می شود مواد غذایی که باعث ایجاد نفخ در شکم می شود عبارت اند از: لوبیا، نخود، عدس، و برخی سبزیجات مانند کلم، کلم بروکلی، تره فرنگی و برخی میوه ها مانند سیب و گلابی همه این ها حاوی قند رافینوز هستند که باعث ایجاد گاز و نفخ در بسیاری از افراد می شود. 

آب خوردن زیاد

نفخ موقت بعد از نوشیدن آب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثلا  مقدار آبی که نوشیده می شود سرعت نوشیدن آب باعث تجمع آب در شکم و بزرگ شدن آن می شود.

مصرف نوشیدنی های الکلی

افراد وابسته به الکل مستعد چاقی شکمی هستند مصرف الکل می تواند بر کنترل خواب شما تاثیر بگذارد و فعالیت های بدنتان را تحت تاثیر قرار می دهد. 

علت ناگهانی بزرگ شدن شکم_چاقی شکم_ چاقی ناگهانی

اضطراب و استرس


استرس زیاد و مداوم باعث ایجاد بیماری های زیادی در افراد می شود و شما را به داشتن انواع چربی های شکمی نزدیک می کند استرس باعث تغییراتی در ترشح هورمون های آدرنال می شود. این مکانیسم همچنین التهاب روده را افزایش می دهد. و باعث ورم شکم می شود برای پیشگیری از استرس باید بتوانید آن را کنترل کنید و از تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق شکمی و… استفاده کنید.

تغییرات هورمونی

هورمون‌ها نقش عمده‌ای در فرآیندهای مرتبط با وزن، مانند اشتها، زمان سیری، مصرف انرژی یا تولید سلول‌های چربی دارند. وقتی هورمونی کمتر یا بیشتر از حد طبیعی تولید می شود، تغییراتی در بدن ایجاد می شود. برخی هورمون ها مانند هورمون کورتیزول که در اثر استرس مداوم ایجاد می شود باعث چاقی می شود و همینطور انسولین که مربوط به تغذیه است روی بزرگ شدن شکم تاثیر زیادی دارد.

مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی می تواند بر روی دستگاه گوارش تاثیر بگذارد و موجب بروز علائمی مانند یبوست، اسهال و…می شود  بزرگ شدن ناگهانی شکم می تواند نشانه بیماری های مختلفی باشد که باید برای جلوگیری و حل این مشکلات به پزشک متخصص مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *