کلینیک فارابی

روش های جلوگیری از آمبولی پس از اسلیو معده

روش های جلوگیری از آمبولی پس از اسلیو معده

یکی از عارضه های جدی پس از اسلیو معده است اما قابل پیشگیری است و معمولا در افرادی که عمل های جراحی از قبیل جراحی ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب، جراحی عروقی مانند اسلیو معده انجام می دهند، رخ می دهد. همه ی مداخلات پزشکی دارای عوارض هایی هستند، جراحی هایی که در قسمت هایی از بدن برش داده می شود، معمولا خطرات اینچنینی ایجاد می کند. احتمال لخته شدن خون یا آمبولی یکی از نگرانی های پزشک و بیمار است.

ممکن است بپرسید علت ایجاد این عارضه چیست؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

 

جراحی اسلیو معده

اسلیو معده نوعی جراحی است که بخشی از معده را برای ایجاد کاهش وزن در بیمار انجام می دهند. با انجام این جراحی بیمار پس از صرف اندکی غذا احساس سیری می کند و همچنین به سبب کاهش هورمون گرلین فرد احساس گرسنگی کمتری خواهد داشت.

این جراحی برای افراد با وزن زیاد و دارای چاقی مناسب است اما پزشکان ابتدا برای کاهش وزن، ورزش و اصول تغذیه ای مناسب را پیشنهاد می دهند و پس از آن در صورت عدم ایجاد کاهش وزن، گزینه ی جراحی پیشنهاد می شود. بنابراین رژیم غذایی بعد از اسلیو معده هم حائز اهمیت است.

عمل معده_اسلیو معده
جراحی

آمبولی چیست؟

علت اصلی بروز این عارضه، انسداد سرخرگ توسط جسم خارجی مانند لخته های خونی است و پس از آمبولی قسمتی از بدن که تحت تاثیر آمبولی است، خون رسانی مختل می شود. بروز این امر منجر به توقف عملکرد بخشی از بافت آسیب دیده می شود.

عوارض آمبولی

دو مورد شایع که بعد از آمبولی رخ می دهد، آمبولی ریه و سکته مغزی است.

علائم آمبولی

با توجه به اندازه و محل تشکیل آمبولی می تواند متفاوت بروز کند. مثلا آمبولی ریه موجب بروز مشکلات تنفسی و مرگ می شود. در این جا بعضی از علایم آمبولی ریه که خطرناک است را بیان می کنیم:

  • خلط خونی
  • سرفه کردن
  • تنگی نفس، تنفس سریع و خس خس سینه
  • سرگیجه و سبکی سر
  • درد شدید در قفسه سینه
  • غش کردن

 

عواملی که سبب بروز آمبولی می شوند، عبارتند از:

بیماری های قلبی، چاقی، سرطان، بارداری، استعمال دخانیات و سیگار و جراحی

افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند، حتی پیش از عمل جراحی اسلیو معده در معرض خطر ایجاد آمبولی قرار دارند. پس از جراحی اسلیو معده هم، احتمال بروز این عارضه بیشتر می شود. چاقی و زمان طولانی جراحی و دوره ی نقاهت پس از جراحی که در آن بیمار تحرک کمی دارد، علت اصلی بروز این عارضه می باشد.

بنابراین پزشکان همواره به بیماران پس از جراحی توصیه می نمایند که پس از اینکه حال عمومی آن ها بهتر شد، شروع به قدم زدن و پیاده روی کنند. همچنین اگر بیماران سیگار مصرف می کنند به آن ها توصیه می شود که 4 هفته قبل از عمل و 4 هفته بعد از عمل از استعمال سیگار خودداری کنند. بعلاوه احتمال تشکیل لخته های خون در پاها بیشتر است بنابراین ممکن است پزشک جوراب های مخصوص را پس از جراحی پیشنهاد دهد. 

برای پیشگیری از آمبولی پس از اسلیو معده چه کارهایی انجام دهیم؟

  • پیاده روی و تحرک
  • ترک سیگار
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون
  • کم کردن مصرف نمک پس از جراحی
  • رژیم غذایی کم چرب و پرفیبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *