کلینیک فارابی

بارداری بعد از عمل اسلیو معده

بارداری بعد از اسلیو معده، حاملگی و اسلیو معده

حاملگی بعد از اسلیو معده

جراحی اسلیو معده، نوعی جراحی چاقی محسوب می شود که در آن بخشی از معده برداشته شده تا ظرفیت معده کاهش یابد. در گذشته عمل اسلیو معده با برش کامل شکم انجام میشد اما با پیشرفت علم و تکنولوژی پزشکان با چند برش هم می توانند این جراحی را انجام دهند. این روش غیر تهاجمی بوده و عوارض کمی دارد، برای همین طرفداران زیادی دارد. این جراحی به کاهش وزن و سلامت کلی بیماران کمک می کند.  بنابراین افرادی که با ورزش و رعایت رژیم غذایی مناسب به اندام مطلوب خود نرسیده اند، میتوانند از این روش استفاده کنند. ضمنا افراد با شاخص توده بدنی بین 30 تا 34 می توانند کاندید این عمل جراحی شوند، اما کسانی که شاخص توده بدنی بالاتر یعنی بالای  50 دارند برای انجام این عمل مناسب نیستند. زنانی که جراحی اسلیو معده انجام داده اند و قصد بارداری دارند، باید ملاحظات و احتیاط ویژه ای در مورد آن ها اتخاذ شود. این ملاحظات برای رفاه و سلامت مادر و جنین در نظر گرفته می شود.

تاثیر چاقی بر بارداری و ناباروری

رایج ترین سوالاتی که مراجعان در این مورد می پرسند این است که آیا چاقی بر بارداری تاثیر گذار است؟

بله چاقی میتواند سبب بروز مشکلات زیر شود:

چاقی می تواند سبب نازایی شود.

چاقی عوارض جراحی حاملگی را افزایش می دهد.

چاقی شانس باروری را کاهش می دهد.

چاقی خطر سقط جنین را بالا می برد.

چاقی می تواند سبب قائدگی نا منظم و حتی قطع آن شود.

همچنین چاقی پس از بارداری و زایمان هم می تواند درد سر ساز شود و سبب بروز مشکلات زیر گردد:

فشار خون در هنگام بارداری

دیابت بارداری

افزایش احتمال زایمان سزارین و مشکلات پس از آن

وزن بالای نوزاد پس از تولد

تهدید سلامت نوزاد

باردار شدن بعد از عمل اسلیو معده مشکلی ندارد؟

جراحی اسلیو معده و بارداری پس از آن

در پاسخ به این سوال باید گفت سعی کنید حداقل یک سال بارداری را به تعویق بیندازید و حتی اگر در گذشته برای باردار شدن مشکل داشته اید، به یاد داشته باشید که کاهش وزن احتمال بارداری شما را افزایش می دهد. شما در ابتدا حدود 50 تا 60 درصد از وزن خود را از دست می دهید پس بهتر است بعد از جراحی چاقی یک الی دو سال قبل از بارداری صبر کنید، تا جنین تحت تاثیر کاهش وزن سریع مادر قرار نگیرد و مادر هم بتواند به هدف کاهش وزن خود برسد. البته اگر بارداری زودتر از این بازه زمانی صورت بگیرد، نظارت دقیق بر وزن و تغذیه مادر یک امر ضروری و مهم می باشد.

جراحی اسلیو معده و عوارض بارداری ارتباط مستقیمی با هم ندارند، به شرطی که به توصیه های پزشک خود عمل کنید. خطرات طبیعی هر بارداری با جراحی اسلیو معده تشدید نمی شود. در مقابل، جراحی اسلیو معده پتانسیل کاهش عوارض بارداری را دارد. علاوه بر این، وزن سالم به معنای بارداری سالم است، بنابراین خطرناک ترین خطرات بارداری، مانند مشکلات رشد یا سقط جنین پس از جراحی اسلیو معده، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *