کلینیک فارابی

التهاب روده در کودکان

التهاب روده در کودکان، علائم التهاب روده کودکان

بیماری روده یکی از بیماری های مزمن گوارشی است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. در صورت ابتلا به بیماری‌های روده، بیماری‌ها گاهی بهبود می‌یابند و تا حدودی از بین می‌روند، اما ممکن است دوباره با شدت بیشتری ظاهر شوند. شناخت بیماری روده و علائم آن، سبب اقدام به موقع برای درمان می شود.

التهاب روده

وقتی بخش هایی از روده قرمز، متورم و ملتهب شود، سبب ایجاد التهاب روده می شود.

این بیماری مدت زیادی طول می کشد و علائم آن به صورت دوره ای ظاهر می گردد، بنابراین نوعی بیماری مزمن محسوب می شود. گاهی ممکن است بیمار علائم شدیدی را تجربه کند و گاهی هم احساس کند که بهبود یافته و هیچ علائمی نداشته باشد.

کاهش وزن در بیماران کاملا مشهود است، زیرا التهاب در روده سبب می شود بدن نتواند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کند. این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما معمولاً در سنین 15 تا 40 سالگی تشخیص داده می شود. این بیماری به طور کلی یک بیماری جدی نیست، اما برخی موارد می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

علت دقیق بیماری روده ناشناخته است. در گذشته تصور می شد که رژیم غذایی و استرس عامل این بیماری است، اما در حال حاضر گزارش هایی منتشر شده است که این عوامل تنها علائم بیماری را تشدید می کنند و دلیل اصلی این بیماری هستند.

یکی از دلایل احتمالی بیماری روده، مشکل در عملکرد سیستم ایمنی است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما تلاش می کند با یک ویروس یا باکتری مهاجم مبارزه کند، یک پاسخ ایمنی غیر طبیعی ممکن است رخ دهد و سلول های سیستم ایمنی به اشتباه به دستگاه گوارش حمله کنند. در این حالت  التهاب روده به وجود می آید. علاوه بر این، این جهش ژنتیکی با بیماری IBD مرتبط است. به نظر می رسد که وراثت نیز بر این التهاب تأثیر می گذارد، با این حال، اکثر افراد مبتلا به IBD سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند.

بیماری التهابی روده در کودکان که به اختصار IBD در کودکان نامیده می شود. این بیماری به طور کلی شامل 2 دسته اصلی است: بیماری کرون و کولیت اولسراتیو که می تواند باعث سوء تغذیه و تاخیر در رشد کودکان شود. این مشکل به نوبه خود عوارضی مانند کوتاهی قد را در پی خواهد داشت. علت اصلی این بیماری در کودکان ناشناخته است، اما پزشکان عوامل ژنتیکی و محیطی را در نظر می گیرند.

التهاب روده در کودکان

بیماری کرون:

این عارضه می‌تواند هر بخشی از دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد را درگیر کند، اما معمولاً انتهای روده کوچک (ایلئوم) و ابتدای روده بزرگ (کولون) را درگیر می‌کند.

بیماری کرون با التهاب تکه‌ای نمایان می‌شود که در تمام دیواره روده گسترش می‌یابد و لایه‌های عمیق‌تری از روده را درگیرمی کند. این بیماری می‌تواند منجر به علائم گوناگونی مانند درد شکم، اسهال، کاهش وزن، خستگی و گاهی اوقات عوارضی خارج از دستگاه گوارش شود.

کولیت اولسراتیو:

این بیماری در درجه اول روده بزرگ و راست روده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخلاف بیماری کرون، که می‌تواند چندین نواحی از دستگاه گوارش را درگیر کند، کولیت اولسراتیو معمولا داخلی‌ترین پوشش روده بزرگ و راست روده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث التهاب و زخم مداوم در نواحی آسیب‌دیده می‌شود. علائم کولیت اولسراتیو شامل اسهال خونی، درد شکم، اضطرار برای اجابت مزاج و خونریزی مقعدی است.

هر دو بیماری کرون و کولیت اولسراتیو بیماری های مزمن با دوره های عود و بهبودی هستند. علل دقیق IBD در کودکان به طور کامل شناخته نشده است، اما تصور می شود که شامل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و ایمنی است. تشخیص و درمان IBD اطفال معمولاً شامل یک تیم چند رشته ای شامل متخصصان اطفال، متخصصان تغذیه و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی متخصص در مدیریت این بیماری است.

علائم رایج التهاب روده در کودکان چیست؟

شکم درد: درد شکمی مکرر یا مداوم یک علامت رایج در IBD کودکان است. درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و می تواند قبل، در حین یا بعد از اجابت مزاج رخ دهد.

خستگی و ضعف مداوم

کاهش وزن شدید: بیماری روده در کودکان باعث بی اشتهایی می شود و مواد مورد نیاز آ

اسهال: اسهال مزمن یا متناوب یکی دیگر از علائم رایج است که گاهی اوقات می‌تواند خونی باشد

بلوغ تاخیری

خونریزی رکتوم: این علامت عمدتاً با بیماری کرون و کولیت اولسراتیو همراه است. خون ممکن است در مدفوع قابل مشاهده باشد یا فقط در طی آزمایشات پزشکی تشخیص داده شود..

مشکلات پوستی: بعضی از کودکان مبتلا به IBD ممکن است مشکلات پوستی مانند بثورات، زخم، یا تورم داشته باشند.

درد و تورم مفاصل: مشکلات روده ای در کودکان می تواند باعث درد، تورم و سفتی در مفاصل شود. اکثر کودکان مبتلا به بیماری کرون با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

 التهاب چشم: بیماری های خشکی چشم، مانند یووئیت، می تواند در IBD کودکان رخ دهد و ممکن است باعث قرمزی، درد و حساسیت به نور شود.

روش تشخیص التهاب روده:

آزمایش خون

تست های تصویر برداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI

تجزیه و تحلیل نمونه مدفوع

کولونوسکوپی

1 دیدگاه

  • escape rooms hub, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ @ ۰:۲۸ ق٫ظ پاسخ

    Great info and right to the point. I am not sure if this is truly the best place to ask but do you guys have any ideea
    where to hire some professional writers? Thank you 🙂 Lista escape room

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *