کلینیک فارابی

سوء هاضمه عملکردی

مشکل سوء هاضمه زمانی مشخص می شود که دلیل خاصی برای علائم در بدن وجود نداشته باشد. و بیمار در حین غذا خوردن یا بعد از آن احساس خوشایندی ندارد. البته لازم به ذکر است که درصد کمی از موارد به دلیل عفونت هلیکوباکتر پیلوری است. بوجود آمدن .

سوء هاضمه عملکردی چیست؟

سوء هاضمه عملکردی، همچنین به عنوان سوء هاضمه غیر زخمی شناخته می شود، به گروه خاصی از علائم اشاره دارد که بر سیستم گوارشی تأثیر می گذارد. نمونه هایی از این موارد عبارتند از ناراحتی معده، ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ و نفخ شکم .

 این به عنوان شایع ترین نوع مشکل سوء هاضمه شناخته می شود و عوارض جدی و خطرناکی ندارد. علائم مربوط به سوء هاضمه می تواند طولانی مدت باشد، اما با کمک برخی تغییرات سبک زندگی و داروها، می توان این علائم را مدیریت کرد .

علائم سوء هاضمه عملکردی

سوء هاضمه با مجموعه ای از علائم خاص مربوط به دستگاه گوارش شناسایی می شود که شامل موارد زیر است.

درد یا ناراحتی در قفسه سینه یا بالای شکم، معمولاً بعد از غذا خوردن، سریع غذا خوردن یا خوردن یک وعده غذایی بزرگ

نفخ معده

باد بیش از حد در گلو

درد معده

خیلی سریع و راحت احساس سیری می کنید

احساس سیری بسیار بعد از غذا خوردن

حالت تهوع

شدت علائم همراه معمولاً از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در بیشتر موارد قابل پیش بینی نیست. برخی از افراد ممکن است تمام علائم مربوط به سوء هاضمه را که در بالا ذکر شد، تجربه نکنند، اما عموماً هرکسی که بیش از یک علامت داشته باشد، تجربه دارد .

پیشنهاد مطالعه کلینیک تخصصی نوین فارابی: طحال بزرگ شده یا اسپلنومگالی

علت سوء هاضمه

سوء هاضمه عملکردی نوعی سوء هاضمه است که علت مشخصی ندارد (مانند زخم معده، گاستریت یا رفلاکس اسید). سیستم گوارشی افراد مبتلا به این مشکل عموما سالم به نظر می رسد. با وجود این، عوامل خاصی وجود دارد که علائم را در فرد ایجاد می کند یا آنها را بدتر می کند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیگار کشیدن و نوشیدن الکل

چاقی

استرس و اضطراب

عفونت هلیکوباکتر پیلوری (همه افراد مبتلا به این بیماری هلیکوباکتر پیلوری را در معده خود ندارند و بسیاری از افراد مبتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری معمولاً علائمی ندارند)

یک اختلال عضلانی معده که تخلیه معده به دوازدهه (اولین قسمت روده کوچک) را کند می کند.

تقریباً از هر سه نفر یک نفر از سندرم روده تحریک پذیر رنج می برد . اما علت این سندرم ناشناخته است و ارتباط احتمالی بین سندرم روده تحریک پذیر و سوء هاضمه هنوز ثابت نشده است .

 

 

تشخیص سوء هاضمه

تشخیص سوء هاضمه عملکردی شامل رد کردن سایر شرایط و عواملی است که ممکن است باعث ایجاد علائم شوند. قبل از از جانب این این پرسیدن تشخیص انجام دادن دادن اول از همه وظیفه نتیجه تجربه سلام مربوط برای صدمه معده، سرطان معده و سنگ کیسه صفرا منفی است . برای این منظور، افراد معمولاً نیاز به انجام آزمایش آندوسکوپی دارند .

در این آزمایش پزشک مورد نظر دوربین مخصوصی را از طریق دهان وارد دستگاه گوارش فرد می کند. چه سیستم گوارشی نر در سلامتی و طبیعی برای اطلاع رسیدن ( به عنوان مثال هیچ یک مجروح AT او دیدن نه ) ، می توان قدرت وجود داشتن موضوع بد هضم عملیاتی در فرد تایید شد . برای تشخیص این مشکل از آزمایش خون و آزمایش هلیکوباکتر پیلوری نیز استفاده می شود .

درمان سوء هاضمه

مشکل سوء هاضمه عملکردی در افراد به طور کامل قابل درمان نیست، اما می توان علائم آن را با موفقیت مدیریت کرد. برای این منظور، فرد باید سبک زندگی خود را تغییر دهد، دارو مصرف کند یا هر دو را به صورت ترکیبی استفاده کند. از جمله تغییراتی که باید در سبک زندگی ایجاد شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کاهش و مدیریت یا حذف علل استرس و اضطراب مداوم

پرهیز از غذاها و نوشیدنی هایی که علائم را بدتر می کنند (مثلاً نوشیدنی های کافئین دار یا غذاهای چرب)

به جای وعده های غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید

وزن کم کن اگر سنگین وزن هستی

ترک یا ترک الکل و تنباکو

اگر این تغییرات سبک زندگی نمی تواند به بهبود علائم فرد کمک کند، داروهای مختلفی وجود دارند که در درمان علائم سوء هاضمه عملکردی موثر هستند. از این داروها می توان موارد زیر را معرفی کرد

داروهایی برای کاهش اسیدیته در معده

داروهای رایجی که این اثر را روی بدن دارند عبارتند از آنتی اسیدها، مهارکننده های پمپ پروتون (مانند امپرازول، لانزوپرازول و رابپرازول) و آنتاگونیست های هیستامین (مانند رانیتیدین) .

درمان هلیکوباکتر پیلوری

 اگر عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بدن فرد وجود داشته باشد، درمان با آنتی بیوتیک ها می تواند به بهبود علائم بیمار کمک کند .

داروهای مسکن

برخی از داروهایی که معمولا برای درمان افسردگی یا درد استفاده می شوند را می توان در دوزهای پایین برای درمان سوء هاضمه عملکردی استفاده کرد. این داروها حتی برای افرادی که افسرده نیستند نیز می توانند مفید باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *