کلینیک فارابی

نفخ شکم یکی از مشکلات رایج برای همه می باش. نفخ یک فرآیند طبیعی می باشد که ممکن است همه در طول روز آن را تجربه کنند. اما عوامل مختلفی باعث تشدید آن شده و آن را از حالت عادی به مشکل تبدیل می کند. به طور معمول لازم نیست نگران نفخ شکم باشید، اما گاهی جهت کنترل و درمان نفخ باید به متخصص گوارش مراجعه نمایید.

نفخ شکم

نفخ یک فرآیند بیولوژیکی می باشد . اکثر مردم فکر می کنند که نفخ بعد از غذا تنها دلیل این مشکل است، در حالی که نفخ در دوران قاعدگی یا بعد از آن یا نفخ شکم در دوران بارداری یکی از عوامل اصلی باد در معده می باشد. به طور کلی نفخ ناشی از تجمع گاز در دستگاه گوارش است. نفخ می تواند سبب ناراحتی شکم شود. البته برخی از افراد گاهی به اشتباه علائمی مانند بزرگ شدن شکم، چربی اضافی روی دیواره شکم، تجمع مایع در داخل شکم و تومورهای شکمی را نفخ توصیف می کنند.

نشانه های نفخ معده

اکثر افراد از نفخ شکم رنج می برند. نفخ شکم با نفخ و تورم در شکم، احساس پری و فشار در شکم بعد از غذا خوردن و آروغ زدن مشخص می شود. ح

دلیل بروز نفخ شکم چه چیزی است؟

گاز موجود در دستگاه گوارش ما عمدتاً از نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است. اما زمانی که غذا هضم می شود، گازهایی به شکل هیدروژن، متان و دی اکسید کربن آزاد می شود. بیشتر گازهای بلعیده شده پس از خوردن غذا به صورت آروغ زدن از معده خارج می شود. فقط قسمت کوچکی وارد روده می شود. بنابراین دلیل خاصی وجود ندارد که نفخ شکم به طور طبیعی رخ دهد. به طور معمول، دفع گاز 15 تا 20 بار در روز طبیعی است. اما برخی از بیماران احساس می‌کنند که گاز بیشتری از حد معمول دفع می‌کنند یا از بوی نامطبوع آن شکایت دارند. در این حالت نفخ رخ داده است .

 

البته این ترشح گاز به وضعیت فرد بعد از غذا هم بستگی دارد. مثلاً کسانی که بلافاصله بعد از غذا می خوابند، گاز بیشتری وارد روده آنها می شود و در نتیجه دفع گاز بیشتری دارند. نفخ شکم بعد از غذا خوردن یکی از عوامل اصلی بروز این پدیده در بدن است، اما علاوه بر آن گاهی اوقات دلایلی مانند اضطراب، دخانیات، جویدن آدامس، تند غذا خوردن یا صحبت کردن هنگام غذا خوردن نیز باعث نفخ می شود. نفخ شکم می تواند ناشی از فرآیندهای طبیعی بدن باشد. گاهی اوقات نفخ می تواند ناشی از بیماری هایی باشد که دستگاه گوارش را درگیر می کند. برخی از مهم ترین علل نفخ شکم عبارتند از :

تغذیه بد: بعضی غذاها بیشتر از بقیه باعث نفخ می شوند. مصرف زیاد گوشت، مرغ و ماهی، تخم مرغ، سبزیجاتی مانند کاهو، گوجه فرنگی، زولبیا و بامیه، میوه هایی مانند انگور، توت، گیلاس، آووکادو و زیتون، کربوهیدرات هایی مانند نان بدون گلوتن، نان برنجی و انواع مختلف حبوباتی مانند عدس، نخود و لوبیا در سبد غذایی باعث نفخ می شوند.

سندرم روده تحریک‌پذیر: شایع ترین علت نفخ، سندرم روده تحریک پذیر می باشد. از آنجایی که سیستم روده توسط اعصاب روده کنترل می شود، روده تحریک پذیر و کولیت عصبی با استرس روانی مرتبط هستند. اگر سیستم عصبی روده و معده به درستی کار نکند. تحت تأثیر واکنش های محیطی، حرکات روده مشکل ساز می شود و درد شکم همراه با اسپاسم شدید رخ می دهد. علاوه بر این، استرس محیطی می تواند باعث اسهال و یبوست شود که یکی از علائم آن معمولا نفخ است .

رشد بیش از حد باکتری در معده یا روده کوچک: عفونت روده یکی دیگر از دلایل نفخ است. رشد بیش از حد باکتری ها در روده یا معده مانند هلیکوباکتر پیلوری و برخی بیماری های انگلی باعث نفخ می شود. گاهی غذا قبل از هضم و جذب، توسط باکتری ها مصرف می شود و تولید گاز افزایش می یابد.

جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات و کشیدن سیگار: جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات سفت می تواند راه خوبی برای کاهش وزن یا ترک سیگار باشد. اما استفاده از آنها باعث وارد شدن هوای زیادی به معده می شود .

فاصله کم بین شام و خواب: دراز کشیدن فرآیند هضم را مختل می کند. اگر با معده سنگین به خواب می روید، دستگاه گوارش نمی تواند غذا را سریع هضم کند و صبح با مشکل نفخ معده از خواب بیدار می شوید .

 یبوست: اگر یبوست دارید، باید تحت درمان قرار بگیرید، اما مکمل های فیبر مانند پسیلیوم (برای یبوست) می توانند نفخ شما را بدتر کنند. .

مصرف برخی داروهای خاص:برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک ها و ملین ها باعث نفخ می شوند.وهای گیاهی برای درمان نفخ معده

سریع غذا خوردن: سرعت زندگی در عصر مدرن مردم را وادار می کند تا تمام کارهای خود را با عجله انجام دهند. هنگام غذا خوردن، هوای گازی اغلب بلعیده می شود. این باعث نفخ معده می شود. هر چه سریعتر غذا بخورید، هوای بیشتری می بلعید. با این حال، هوای محبوس شده در معده تنها علت نفخ معده نیست. وقتی سریع غذا می خوریم، غذا خوب جویده نمی شود و این وضعیت باعث می شود که تکه های بزرگتر غذا وارد معده شود و هضم آن بیشتر طول بکشد. این وضعیت همچنین به نفخ معده کمک می کند.

عادت به مصرف نوشابه های صنعتی: نوشیدن نوشابه های گازدار باعث نفخ معده می شود. زیرا حاوی شیرین کننده های مصنوعی غیرقابل هضم است. اگر نوشیدنی گازدار وجود داشته باشد، این وضعیت تشدید می شود .

مصرف زیاد نمک، غذاهای رژیمی و شیرین کننده های مصنوعی: به گفته متخصصان، حتی سالم ترین ساندویچ ها نیز حاوی سدیم هستند و مصرف بیش از حد نمک می تواند باعث نفخ معده شود. شیرین کننده های مصنوعی برای مدت طولانی در معده می مانند. دستگاه گوارش قادر به هضم آنها نیست و باعث نفخ و نفخ معده می شود .

مصرف زیاد حبوبات: حبوبات، از جمله نخود، لوبیا و عدس، منبع غنی پروتئین گیاهی هستند. متأسفانه کربوهیدرات های موجود در حبوبات غیرقابل هضم هستند. به همین دلیل نفخ شکم یکی از ویژگی های اصلی این گروه غذایی است .

پیشنهاد مطالعه کلینیک تخصصی نوین فارابی: عمل اسلیو معده

درمان های خانگی برای نفخ شکم

نفخ معمولاً یک مشکل جدی برای سلامتی نیست. اما یکی از مشکلات جسمی است که اگر بیشتر از حد معمول شود یا مشکل است یا نشانه بیماری خاصی است. همچنین بهترین راه برای درمان نفخ بعد از غذا، مراجعه به متخصص گوارش است. اما درمان نفخ در طب سنتی و روش های خانگی قابل انجام است. در اینجا چند راه برای کاهش نفخ در خانه آورده شده است :

  1. استفاده از گیاهان معطر مثل نعنا، زنجبیل، گشنیز، آویشن و گل رز که رقیق کننده اسید معده هستند
  2. مصرف آب
  3. فعالیت روزانه یا پیاده روی بعد از غذا خوردن
  4. عدم مصرف سیگار

آسان برای هضم

چه زمانی برای درمان نفخ باید به پزشک مراجعه کرد؟

در برخی موارد، نفخ بیش از حد می تواند منجر به مسائل دیگری مانند ناراحتی های اجتماعی و تغییر در عادات غذایی شود. در حالی که نفخ روی سبک زندگی شما تأثیر می گذارد، می تواند بر خلق و خوی شما نیز تأثیر بگذارد. حفظ یک رژیم غذایی سالم مهم است. اگر نفخ روی زندگی شما تأثیر منفی دارد، به متخصص گوارش مراجعه کنید. در بیشتر موارد، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به کنترل گاز اضافی کمک کند. پزشک می تواند به کشف علت اصلی نفخ کمک کند و راه هایی را برای تسکین علائم پیشنهاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *