کلینیک فارابی
برفک مری، بیماری برفک مری، علایم برفک مری

برفک مری چطور بروز می کند؟

قارچ های خانواده کاندیدا باعث بروز برفک مری می شوند. برفک مری یک نوع عفونت مخمری محسوب می شود. نام دیگر این بیماری کاندیدیازیس مری می باشد. به طور کلی تقریبا 20 نوع قارچ کاندیدا وجود دارد که نوع کاندیدا آلبیکنس آن باعث بروز برفک مری می شود. در حالت عادی قارچ کاندیدا در سطح پوست و داخل بدن انسان وجود دارد. که تنظیم این ارگانیسم ها به عهده سیستم ایمنی بدن است. اگر سیستم ایمنی بدن به درستی این تعادل را در بین کاندیدا و باکتری های سالم بدن ایجاد نکند و مخمر بیش از حد رشد کند، به عفونت تبدیل شده و در نهایت برفک مری ایجاد می شود.

علائم برفک مری چیست؟

  • وجود ضایعات سفید رنگ پنیری شکل روی دیواره مری
  • خونریزی با خراشیدن ضایعات سفیدرنگ روی دیواره مری
  • احساس ناخوشایند یا درد هنگام بلعیدن
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه
  • خشک بودن مداوم دهان
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کم شدن وزن بی دلیل 

ممکن برفک مری پیشرفت کند و به سطح دهان برسد که علائم برفک دهان شامل: وجود لکه های سفید رنگ یا کرمی در داخل دهان و سطح زبان، ضایعات سفید روی کام و لثه ها و لوزه ها، ترک شدن گوشه لب ها

برفک مری، بیماری برفک مری، برفک مری چیست

احتمال بروز برفک مری در چه افرادی بیشتر است؟

معمولا افرادی که سالم هستند احتمال مبتلا شدن به برفک مری در آنها بسیار کم است. اما افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است و به درستی عمل نمیکند در معرض خطر ابتلا به برفک مری هستند. معمولا بیماران مبتلا به ایدز، سرطان و افراد مسن دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند. که در بین این افراد، مبتلایان به بیماری ایدز بیشترین احتمال ابتلا به برفک مری را دارند. البته افرادی که دیابت دارند اگر سطح قند خونشان به درستی کنترل نشود می توانند مستعد بیماری برفک مری باشند. به این دلیل که وقتی فردی دیابت دارند اغلب قند زیادی در بزاق فرد وجود دارد و این شیرینی و شکر به رشد مخمر ها کمک می کند. و از ظرفی وقتی دیابت کنترل نشده باشد به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند.

دسته دیگری هستند که در معرض ابتلا به این بیماری هستند. نوزادان زایمان طبیعی، اگر مادر در حین زایمان عفونت قارچی واژن داشته باشد. احتمال ابتلا نوزاد به برفک مری وجود دارد. یا اگر نوک سینه مادر آلوده باشد و با شیر خوردن به دهان نوزاد منتقل شود ممکن است نوزاد به برفک مری مبتلا شود. که البته این نوع ابتلا زیاد اتفاق نمی افتد و احتمال کمتری دارد.

جدای  از موارد بالا که شرح دادیم، عوامل دیگری نیز وجود دارند که شما را در معرض خطر ابتلا به برفک مری قرار می دهند:

  • سیگار کشیدن
  • استفاده از پروتز ها
  • مصرف آنتی بیوتیک ها
  • استفاده از استروئید های استنشاقی
  • خشک بودن دهان
  • مصرف بیش از حد شیرینی جات
  • داشتن یک بیماری مزمن چون قدرت سیستم ایمنی را کم میکند.

     

برفک مری در نوزادان

مادران شیرده نیز احتمال ابتلا به عفونت کاندیدا در نوک سینه ها را نیز دارند. که از طریق شیرخوردن می تواند به راحتی به دهان نوزاد متنقل شود. اگر در نوک سینه ی خود قرمزی، خارش یا ترک خوردگی دارید، سینه ها نسبت به لمس حساس شده اند و احساس درد زیاد در هنگام شیردهی دارید ممکن است به عفونت کاندیدا نوک سینه مبتلا شده باشد. اگر چنانچه این شرایط را دارید حتما کودک خود را برای معاینه و بررسی علائم عفونت کاندیدا و برفک مری نزد پزشک متخصص ببرید. نوزادان امکان بیان حالات خود را ندارند و ممکن است با بدخلقی و گریه بخواهند شرایط خود را توصیف کنند.

تشخیص برفک مری

اگر به پزشک مراجعه کنید و مشکوک به برفک مری باشید. پزشک برای اطمینان آندوسکوپی را تجویز می کند. معاینه با آندوسکوپی به این صورت است که پزشک به کمک آندوسکوپ درون مری را مشاهده می کند. آندوسکوپ یک لوله کوچک و منعطف است که دارای دوربین و منبع نور بوده که به درون مری فرستاده می شود و پزشک متخصص گوارش به کمک ان می تواند درون مری را ببیند و بهتر و دقیق تر تشخیصش را اعلام کند.

درمان برفک مری

هدف از درمان برفک مری، از بین بردن قارچ و اینکه از پیشرفت آنها جلوگیری کنیم. برفک مری نیاز به درمان سیستمیک ضد قارچی دارد و معمولا داروهای ضد قارچی مثل ایتراکونازول تجویز می شود. این کار از پخش شدن قارچ جلوگیری می کند و باعث دفع آن از بدن می شود. این دارو ممکن است به اشکال مختلف باشد، مانند قرص یا مایعی که می توانید مانند دهانشویه در دهان نگه دارید و سپس قورت دهید. اگر عفونت شما کمی جدی تر باشد، داروی ضد قارچی به نام فلوکونازول را به صورت داخل وریدی در بیمارستان دریافت خواهید کرد. افراد مبتلا به HIV پیشرفته ممکن است به داروهای قوی تری مانند آمفوتریسین B نیاز داشته باشند. مهمتر از آن، درمان  ایدز است که به کنترل برفک مری بسیار کمک می کند.  اگر برفک مری توانایی غذا خوردن را به خطر انداخته باشد، پزشک می تواند گزینه های تغذیه ای را با شما در میان بگذارد. این ممکن است شامل شیک‌های با پروتئین بالا یا گزینه‌های تغذیه جایگزین، مانند لوله معده در موارد شدید و اگر بتوانید آن را تحمل کنید، باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *