کلینیک فارابی

سرطان مری چیست؟

سرطان مری دهمین سرطان شایع در جهان می باشد. از بافت‌های مری آغاز می شود، لوله عضلانی بلندی که غذا را از گلو به معده انتقال می دهد. تومورهای ناشی از این مریضی امکان دارد تا هنگامی که سرطان گسترش پیدا نکند نشانه قابل توجهی نداشته باشد. متخصصین و جراحان، این سرطان را در مراحل آغازین با جراحی به جهت برداشتن تومورها یا کاهش علائم، مداوا می کنند. آنها امکان دارد از درمان‌هایی مثل شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی جهت درمان سرطان مری پیشرفته‌تر یا مراحل بعدی استفاده کنند. زمانی که آنها قادر نیستند سرطان مری را درمان کنند، تمرکز خود را بر روی کمک به مردم برای داشتن زندگی طولانی‌تر، کاهش نشانه ها و حفظ کیفیت زندگی می گذارند. محققان پزشکی در حال کار بر روی درمان‌هایی می باشند که به بیماران مبتلا به سرطان مری کمک می‌کند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند.

متخصصین  دقیقا نمی دانند دلیل اصلی سرطان مری چه چیزی است، اما آنها عوامل خطری را شناسایی کرده‌اند که احتمال ابتلا به سرطان مری را زیاد می کند، از جمله:

استفاده از تنباکو

 مصرف الکل

 چاقی

مری بارت و ریفلاکس مزمن اسید

 ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

 سابقه سرطان

 داشتن شغلی که شما را در معرض برخی از مواد شیمیایی قرار می دهد

اثرات سرطان مری بر روی بدن

سرطان مری هنگامی پیش می آید که سلول‌های سرطانی در بافت مری شروع به تکثیر می کنند و در نهایت تومور بسازند. این بیماری تهاجمی می باشد، اما اکثر افراد تا هنگامی که سرطان پیشرفت نکرده، متوجه علائم آن نخواهند شد. این به این خاطر می باشد که مری کشیده می‌شود تا جا باز کند برای چیزهای بزرگ تر، مثل لقمه‌های بزرگ غذا. با رشد تومور، آغاز به مسدود کردن دهانه مری شما می‌نماید. ممکن است مشکل در بلعیدن و یا درد هنگام بلع وجود داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه کلینیک تخصصی نوین فارابی: عمل اسلیو معده

انواع سرطان مری

دو نوع سرطان مری وجود دارد:

  1. آدنوکارسینوم

این شایع‌ترین نوع سرطان مری در ایالات متحده می باشد که در بافتی ایجاد می‌گردد که مخاطی را ایجاد می‌کند که به شما در بلع کمک می‌نماید. به طور معمول ناحیه تحتانی مری را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

  1. کارسینوم سلول سنگفرشی

این نوع از سرطان مری اینگونه شروع می شود که سلول‌های سنگفرشی مری را پوشش می دهند. سرطان مری سلول سنگفرشی به طور معمول ‌نواحی فوقانی و میانی مری را درگیر می‌کند.

نشانه های سرطان مری

مشکل در بلع اولین نشانه ای می باشد که ممکن است بیماران متوجه گردند. علائم دیگر عبارتند از:

احساس درد در گلو یا کمر، پشت استخوان سینه یا بین تیغه های شانه، احساس سوزش در سردل

 استفراغ خونی یا سرفه خونی، گرفتگی صدا یا سرفه مزم،  کم شدن وزن

تشخیص سرطان مری و آزمایشات

یک پزشک متخصص در رابطه با علائم و سوابق پزشکی شما سؤالاتی مطرح می کند. آنها ممکن است آزمایش های زیر را برای تشخیص سرطان مری توصیه کنند:

  1. بلع باریم: پزشکان با کمک یک سری اشعه ایکس به مری نگاه می کنند. به آن بلع باریم گفته می شود که مایعی با باریم نوشیده می شود. با نوشیدن باریم دیدن مری در X برای متخصصین آسان‌تر می شود.
  2. اشعه، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): این آزمایش به پزشکان کمک می‌کند تا تشخیص بدهند که آیا تومورها به قفسه سینه و شکم رسیده اند یا نه
  3. Esophagogastroduodenoscopy (EGD) : پزشکان از یک لوله منعطف نازک به اسم آندوسکوپ جهت مشاهده داخل مری استفاده می‌کنند.
  4. سونوگرافی آندوسکوپی مری: امواج صوتی عکس هایی از داخل مری می گیرد. پزشکان ممکن است این آزمایش را به عنوان بخشی از EGD انجام دهند.
  5. بیوپسی: در طول EGD، پزشکان امکان دارد یک قطعه کوچک از بافت را جهت بررسی زیر میکروسکوپ برداشته تا ببینند آیا سلول های سرطانی موجود هستند یا نه.

چگونه سرطان مری را درمان می‌کنند؟

درمان سرطان مری به مرحله و درجه سرطان بستگی دارد. گزینه های درمانی عبارتند از:

 جراحی

 پرتودرمانی

 شیمی درمانی

 تشریح زیر مخاطی آندوسکوپی (ESD)

 برداشتن مخاط آندوسکوپی (EMR)

 لیزر درمانی آندوسکوپی

 فتودینامیک تراپی (PDT)

 درمان هدفمند

 ایمونوتراپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *