کلینیک فارابی

بیماری دیورتیکولیت

بیماری دیورتیکولیت، علایم بیماری دیورتیکولیت

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم دیورتیکولیت چیست و چرا ایجاد می شود. به طور کلی به حالتی که در آن یک یا چند برآمدگی روی دیواره های روده بزرگ ظاهر می شود دیورتیکول می گویند. دیورتیکولیت وضعیتی  التهابی است که در دیورتیکول های روده بزرگ رخ می دهد. دیورتیکول ها کیسه های کوچک و ضعیفی هستند که به طور طبیعی در دیواره روده بزرگ تشکیل می شوند. این دیورتیکول ها معمولاً در نقاط ضعیف دیواره روده بزرگ، به ویژه در جایی که عروق روده از دیواره های روده بزرگ عبور می کنند، تشکیل می شوند.اگر فقط یک کیسه باقی بماند، اما هیچ عارضه ای نداشته باشد، دیورتیکولوز نامیده می شود. هنگامی که دیورتیکول ها بزرگ یا آسیب می بینند، باکتری ها در آن رشد و تکثیر می یابند. این بیماری به عنوان دیورتیکولیت شناخته می شود و ممکن است با علائمی مانند درد شدید شکم، تب، علائم گوارشی مانند اسهال یا یبوست، علائم رکتوم و نفخ شکم همراه باشد.

اگر با علایم باشد به این معنی است که کیسه ها ملتهب و عفونی شده اند که در این صورت دیورتیکولیت نامیده می شود. ویژگی مشترک هر دو درگیری روده بزرگ است. اما تفاوت آنها در ایجاد درد و مشکل در بدن و نیاز به درمان است.

دیورتیکولوز بسیار شایع است و چون علامتی ندارد و ناراحت کننده نیست نیازی به درمان ندارد. ممکن است فرد حتی متوجه آن نشود. طبق تحقیقات حدود 50 درصد افراد بالای 60 سال و تقریباً همه افراد بالای 80 سال در کشورهای غربی و پیشرفته از این بیماری رنج می برند. اما در برخی موارد می تواند مشکلاتی مانند آسیب یا پارگی دیورتیکول را ایجاد کند. بنابراین، در صورت داشتن هر گونه علائم یا نگرانی خاص، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب برای شما انجام شود.

علت های ابتلا به بیماری کرون یا دیورتیکولی چیست؟

باید گفت که اگرچه نظری در مورد علت این بیماری وجود ندارد، اما بسیاری بر این باورند که فیبر موجود در رژیم غذایی می تواند باعث ایجاد دورتیکولیت شود. زیرا به دلیل کاهش فیبر در بدن، این امکان افزایش می یابد. در نتیجه به روده بزرگ فشار وارد می شود. فشار طولانی مدت داخل روده بزرگ می تواند باعث ایجاد دیورتیکولوم شود. به عنوان مثال، یبوست مزمن و زور زدن در حین حرکات روده می تواند به این امر کمک کند.این فشار باعث ضعیف شدن دیواره و ایجاد دیورتیکول بر روی آنها می شود. محققان معتقدند این کیسه ها به دلیل تجمع و افزایش فشار عفونی می شوند. آنها همچنین معتقدند که افزایش سن در افراد سبب بروزضعف عضلات دیوار روده و عروق می شودکه در افراد مسن بیشتر رخ می دهد. بعضی از افراد به دلیل عوامل ژنتیکی احتمال بروز این بیماری در آنان افزایش می یابد. برخی ازموارد مانند بارداری و کیست های روده، می توانند فشار خارجی بر روی دیواره روده را افزایش داده و سبب بروز دیورتیکولیت شوند.

وراثت، چاقی، دود سیگار، استفاده از برخی داروها و عوامل دیگر در ایجاد دیورتیکولیت نقش دارند.

علائم بیماری دیورتیکولیت چیست؟ معمولا بی علامت است، اما گاهی علائمی مانند نفخ، یبوست و گرفتگی شکم دارد، اما این علائم در اکثر بیماری های گوارشی مشهود است که تشخیص دقیق آن به عهده پزشک متخصص روده است. شایعترین علائم آن:

  • تب و لرز
  • درد ناگهانی در سمت چپ شکم که روز به روز بیشتر می شود.
  • حالت تهوع و گاهی استفراغ
  • گرفتگی در قسمت پایین شکم
  • یبوست و خونریزی از مقعد
  • و در موارد نادر اسهال

علت بیماری دیورتیکولیت، درمان بیماری دیورتیکولیت

درمان بیماری دیورتیکولیت روده بزرگ:

قبل از هر نوع درمان گیاهی با دورولیت، اولین قدم این است که برای علائم با پزشک مشورت کنید. پس از اطلاع از تاریخچه بیماری، معمولاً پزشک آنتی بیوتیک های مناسب را برای دیورتیکولیت تجویز می کند. در 99 درصد موارد، بیمار پس از مصرف دارو فیبر و آب می نوشد.

اما در 1% از بیماران، دارو برای درمان دورولیت موثر نیست و پزشک مجبور به جراحی برای برداشتن پاکت ها می شود. گاهی اوقات برای از بین بردن بیماری دورولیت لازم است قسمتی از روده بزرگ برداشته شود. مواردی که نیاز به جراحی دارند عبارتند از:

انسداد یا تنگی روده بزرگ

قطع نشدن خونریزی مقعدی

آبسه

پارگی یا سوراخ شدن روده بزرگ.

 افرادی که پس از مصرف دارو بهبود نمی یابند.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

راه های پیشگیری از بیماری دیورتیکولیت

یبوست یکی از عوامل اصلی ایجاد دیورتیکول در روده بزرگ است. بنابراین تغییر سبک زندگی و مصرف سبزیجات و آب به مقدار لازم در روز می تواند به عملکرد روده و هضم غذا کمک کند. به این ترتیب از ابتلا به دیورتیکولیت و بسیاری از بیملری های گوارشی جلوگیری می شود. علاوه بر این، رعایت موارد زیر در سیستم و کنترل بیماری دیورتیکولیت است.

فیبر در رژیم غذایی روزانه (در هر 1000 وعده، 14 گرم فیبر)

برای جلوگیری از یبوست از ملین های طبیعی استفاده کنید.

کاهش وزن

ورزش (حداقل 30 دقیقه در روز)

مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید.

مصرف قهوه را محدود کنید

اجتناب از مصرف مشروبات الکلی.

از دود دوری کنید و سیگار را ترک کنید.

مصرف روزانه آب کافی

مصرف سیر و زنجبیل.

مصرف کافی ویتامین D

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده ی قیمت آندوسکوپی مشهد کلیک کنید.

2 دیدگاه ها

  • zahra, ۱۷ تیر, ۱۴۰۳ @ ۱۱:۲۹ ق٫ظ پاسخ

    سلام خسته نباشید برای تشخیص بیماری باید آزمایش انجام بدیم؟

    • تیم مدیریت محتوا, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ @ ۱۱:۳۸ ق٫ظ پاسخ

      سلام بله تا آزمایش انجام نشود تشخیص به درستی صورت نمی گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *