کلینیک فارابی

آزمایش غربالگری سرطان روده بزرگ

غربالگری سرطان کولورکتال را چه زمانی شروع کنیم؟

انجمن سرطان آمریکا ( ACS) دستورالعمل‌هایی برای غربالگری سرطان کولورکتال دارد و توصیه می‌کند افرادی که در معرض متوسط خطر ابتلا به سرطان روده هستند غربالگری را از سن 45 سالگی شروع کنند . در این به روز رسانی دستورالعمل، ACS سن شروع غربالگری را کاهش داده است زیرا مطالعات نشان می دهد که میزان سرطان روده بزرگ در افراد زیر 50 سال در حال افزایش است. کارشناسان ACS تشخیص داده اند که غربالگری از سن 45 سالگی می تواند به نجات جان افراد بیشتری کمک کند.

افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ممکن است نیاز به غربالگری قبل از 45 سالگی داشته باشند . همچنین ممکن است نیاز به غربالگری های دیگر یا آزمایش های ویژه داشته باشند. کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند کسانی هستند که:

  • سابقه خانوادگی قوی سرطان کولورکتال یا انواع خاصی از پولیپ
  • سابقه شخصی سرطان کولورکتال یا انواع خاصی از پولیپ
  • سابقه شخصی بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون)
  • سابقه خانوادگی یک سندرم ارثی مانند پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی ( FAP) یا سندرم لینچ
  • سابقه پرتودرمانی شکم یا لگن برای درمان سرطان قبلی

افرادی که فکر می کنند یا می دانند در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند باید با پزشک خود صحبت کنند. یک پزشک متخصص می تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه و بهترین برنامه غربالگری کمک کند. اگر قرارهای غربالگری خود را مجدداً برنامه ریزی کرده اید یا به دلیل همه گیری کووید-19 به تعویق افتاده است، با پزشک خود در مورد اقداماتی که می توانید برای از سرگیری ایمن این آزمایشات مهم انجام دهید صحبت کنید.

توصیه های غربالگری برای افراد در معرض خطر متوسط سرطان کولورکتال

  • افراد در معرض خطر متوسط باید غربالگری منظم را از سن 45 سالگی شروع کنند.
  • افرادی که سالم هستند و انتظار دارند حداقل 10 سال بیشتر عمر کنند باید تا سن 75 سالگی به طور منظم غربالگری شوند .
  • 76 تا 85 سال باید با پزشک مشورت کنند و تصمیم بگیرند که آیا غربالگری را ادامه دهند یا نه. این تصمیم بر اساس ترجیحات شخصی، نتایج غربالگری قبلی، سلامت عمومی فرد می باشد.
  • افراد بالای 85 سال دیگر نباید از نظر سرطان روده بزرگ غربالگری شوند.

غربالگری سرطان روده بزرگ

در صورت مشکوک بودن به سندرم لینچ، باید نمونه ای از بافت بدخیم روده بزرگ گرفته شود و رکتوم باید از نظر بافت شناسی از نظر IHC و MSI 2 ارزیابی شود . در صورت عدم دسترسی به بافت بدخیم، انجام آزمایشات ژنتیکی در سرم فرد مبتلا توصیه می شود. پس از تایید سندرم لینچ در یک بیمار، بستگان وی باید در فواصل یک تا دو ساله تحت کولونوسکوپی قرار گیرند. شروع کولونوسکوپی در بستگان از سن 20 تا 25 سالگی، 10 سال کمتر از سن بیمار سرطانی انجام می شود. ضمناً بیمار و بستگانش باید تحت مشاوره ژنتیک و آزمایشات تکمیلی قرار گیرند .

لازم به ذکر است که برخی از سرطان های روده بزرگ ارثی بوده و عوامل خانوادگی و ژنتیکی
در بروز آنها نقش دارند. بنابراین مشاوره و ترسیم شجره نامه و در صورت لزوم انجام آزمایشات ژنتیکی می تواند راهنمای سایر اعضای خانواده در پیشگیری از سرطان روده بزرگ باشد .

سرطان روده بزرگ یک سرطان بدخیم و شایع و خاموش اما قابل پیشگیری است و تشخیص زودهنگام آن تأثیر بسزایی در درمان کامل آن دارد .

 

پیشنهاد مطالعه کلینیک تخصصی نوین فارابی: هر آنچه درباره سرطان کبد باید بدانید!

انواع تست های غربالگری سرطان کولورکتال

انواع مختلفی ازغربالگری سرطان کولورکتال وجود دارد و تفاوت هایی بین آنها است. انجام منظم غربالگری مهم است. فرقی نمی کند کدام آزمایش را انتخاب کنید و با نظر پزشک و وضعیت بیمار مشخص می شود.

آزمایشات مبتنی بر مدفوع:

  • تست ایمونوشیمیایی مدفوع با حساسیت بالا ( FIT) هر سال
  • حساسیت بالا مبتنی بر گایاک (gFOBT ) هر سال
  • آزمایش DNA (MT- sDNA ) هر 3 سال یکبار

تست های ویدئویی:

  • کولونوسکوپی هر 10 سال یکبار
  • سی تی کولونوسکوپی (کولونوسکوپی مجازی) هر 5 سال یکبار
  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر ( FSIG) هر 5 سال یکبار

در مورد اینکه کدام آزمایش برای شما مناسب است با پزشک خود صحبت کنید. همچنین باید  بیمه خود را برای پرداخت هر آزمایش چک کنید. این تست های غربالگری باید در فواصل زمانی توصیه شده انجام شوند تا موثر واقع شوند. اگر آزمایشی غیر از کولونوسکوپی را انتخاب کنید، هر نتیجه آزمایش غیرطبیعی باید با کولونوسکوپی دنبال شود تا مشخص شود آیا سرطان دارید یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *