کلینیک فارابی

کبد چرب الکلی ASH

کبد دومین عضو بزرگ بدن میباشد و کمک زیادی به تجزیه مواد مغذی از غذا و نوشیدنی و فیلتر کردن مواد مضر خون می نماید. وجود چربی اضافی در کبد گاهی منجر به آسیب خواهد شد و احتمال دارد به کبد آسیب بزند و سبب ایجاد فیبروز و سفتی کبد خواهد شد. در موارد شدید، این اسکار احتمالا منجر به نارسایی کبد خواهد شد.

کبد چرب به عنوان استئاتوز کبدی نیز عنوان می گردد و هنگامی رخ می دهد که تجمع چربی در کبد وجود داشته باشد. وجود مقادیر کم چربی در کبد طبیعی میباشد، اما استفاده بیش از اندازه آن می تواند به یک مشکل سلامتی مبدل گردد.

زمانی که کبد چرب در فردی که مقدار زیادی الکل می نوشد، به وجود می آید بیماری کبد چرب الکلی   AFLD  نامیده می شود. در افرادی که زیاد الکل مصرف نمیکنند، این بیماری را کبد چرب غیر الکلی یا  NAFLD می نامند.

علائم کبد چرب الکی

در اکثر موارد، کبد چرب نشانه ی قابل توجهی ندارد. اما امکان دارد احساس خستگی، ناراحتی یا درد در ناحیه راست بالای شکم وجود داشته باشد.
بعضی از افراد مبتلا به بیماری کبد چرب دارای عوارضی مثل ایجاد فیبروز۷ در ناحیه کبد خواهند شد. اسکار کبد را فیبروز کبد نیز می نامند. اگر فردی مبتلا به فیبروز شدید کبدی شود، به بیماری آن سیروز کبدی خواهند گفت و یک شرایط بالقوه تهدید آمیز برای زندگی فرد مبتلا می باشد چرا که ممکن است منجر به نارسایی کبد گردد. آسیب کبدی ناشی از سیروز دائمی می باشد. به همین خاطر خیلی حائز اهمیت است که در مرحله اول از پیشرفت آن جلوگیری شود.

 

بیماری کبد چرب الکلی AFLD

مصرف زیاد الکل برای کبد آسیب زننده است. بیماری کبد چرب الکلی AFLDاولین مرحله بیماری کبدی با الکل در ارتباط میباشد. اگر التهاب یا عوارض دیگری پیش نیاید، این بیماری را کبد چرب الکلی ساده می نامند. استئاتوهپاتیت الکلی ASH نوعی AFLD میباشد. هنگامی که تجمع چربی اضافی در کبد با التهاب همراه باشد که به هپاتیت الکلی نیز شهرت دارد. چنانچه به درستی درمان نگردد، ASH احتمالا منجر به فیبروز کبدی خواهد شد. اسکار شدید کبد (سیروز) منجر به نارسایی کبد خواهد شد. پزشک شما احتمالا ASH را در موارد زیر تشخیص خواهد داد:

اگر پزشک تشخیص دهد که شما چربی اضافی در کبد دارد، کبد شما ملتهب است، مصرف کننده مقدار زیادی الکل باشید.

  

عوامل خطرناک برای بیماری کبد چرب الکلی

  • مصرف الکل
  • ژنتیک
  • چاقی
  • سن بالا
  • سیگار کشیدن
  • سابقه برخی عفونت ها مانند هپاتیت C

پیشنهاد مطالعه کلینیک تخصصی نوین فارابی: عمل اسلیو معده

تشخیص کبد چرب

جهت تشخیص کبد چرب، دکتر سوابق پزشکی بیمار را چک میکند، معاینه فیزیکی انجام خواهد داد و یک یا چند آزمایش را تجویز می نماید. چنانچه اگر دکتر مشکوک به کبد چرب باشد امکان دارد سوالاتی را مطرح نماید:

اخیرا چه تغییراتی در سلامتی شما رخ داده است؟

آیا الکل مصرف می کنید؟

چه دارو هایی مصرف می کنید؟

آیا افراد خانواده شما بیماری خاصی دارند؟ مبتلا به بیماری های کبدی هستند؟

آیا دچار خستگی و بی اشتهایی هستید؟

 

  1. آزمایش های خون

در اکثر موارد آنزیمها ممکن است نرمال باشند، اما گاهی بیماری کبد چرب بعد از زیاد شدن آنزیم های کبدی در آزمایش خون قابل تشخص است.

 

  1. معاینه بدنی

جهت بررسی التهاب کبد، دکتر احتمالا شکم شما را لمس خواهد کرد یا فشار می دهد. اگر کبد شما بزرگ شده باشد، احتمالا آن را حس کند. البته، امکان دارد کبد شما بدون اینکه بزرگ شود ملتهب گردد. پزشک شما شاید قادر به تشخیص التهاب کبد از طریق لمس نباشد.

 

  1. تصویربرداری

امکان دارد پزشک جهت بررسی دقیق نیاز به تصاویری داشته باشد که احتمالا: سونوگرافی، سی تی اسکن یا اسکن ام آر آی تجویز کند.

  1. نمونه برداری از کبد

بیوپسی کبد بهترین روش جهت تعیین شدت بیماری کبد است. البته روشهای جایگزین مثل فیبرواسکن و الاستوگرافی که یک روش غیرتهاجمی است جایگزین نمونه برداری از کبد شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *