کلینیک فارابی
رفلاکس معده_ معده _ علت رفلاکس معده

رفلاکس معده (GERD) نوعی اختلال گوارشی است که روی حلقه عضلانی که در بین مری و معده قرار دارد، تأثیر می‌گذارد. این حلقه عضلانی را عضله تنگ‌کننده پایینی مری و یا (LES) می‌نامند. معمولا افرادی که به رفلاکس معده مبتلا هستنداز سوزش معده یا سوءهاضمه بسیار رنج می‌برند. باتوجه به نظریه های بعضی از پزشکان، رفلاکس معده می‌تواند ناشی از نوعی بیماری به‌ نام فتق هیاتال (فتق حجاب حاجز) باشد.

 لازم به ذکر است که در بیشتر موارد با تغییر سبک زندگی و استفاده از رژیم غذایی مناسب می‌توان رفلاکس معده را درمان کرد، اما برخی از مبتلایان هم با توجه به شدت بیماری شان باید به سراغ درمان از طریق داروها و یا جراحی بروند.

در ادامه به توضیحاتی در رابطه با رفلاکس معده و برخی از علائم آن می‌پردازیم.

رفلاکس معده چیست؟

رفلاکس معده (GERD) یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارشی است که می تواند در طی روندی بر روی  حلقه عضلانی تأثیر بگذارد. برای درک بیشتر معنی و مفهوم رفلاکس معده بهتر است فرآیند آن را برایتان توضیح دهیم. در قسمت فوقانی معده بخشی که محل اتصال مری به معده است، دریچه‌ای وجود دارد که در حالت عادی بسته است و هنگامی دریچه ی آن باز می‌شود که غذا از مری به معده می‌آید.

این دریچه عضله تنگ‌کننده پایینی مری نام دارد که این دریچه در افرادی که به رفلاکس معده مبتلا اند عملکرد درستی ندارد. یعنی یا دریچه به‌طور کامل بسته نمی‌شود و یا اینکه برخی اوقات بی‌موقع باز می‌شود و در نتیجه‌ی این عملکرد نادرست، محتویات معده به مری بازگشت می‌کند. وجود آنزیم‌ها و اسیدی بودن محتویات معده نیز باعث می شود  به‌ مرور زمان به جداره مری آسیب برسد و فرد به بیماری رفلاکس معده مبتلا می‌شود.

مشکل ذکرشده معمولا با سوزش و درد در ناحیه ی بالای شکم همراه است و به‌طور کلی در ۳ حالت خفیف، متوسط و شدید بروز می‌کند. گاهی اوقات شدت و محل درد به‌ حدی است که افراد با درد قلبی آن را اشتباه می‌گیرند.
مبتلایان به رفلاکس معده از سوزش معده و یا سوءهاضمه مواجه اند.

 

علائم رفلاکس معده_ رفلاکس معده_ مشکلات معده

علائم رفلاکس معده چیست؟

کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر در رابطه با این بیماری و اینکه چه علائم و نشانه هایی دارد می تواند در راستای درمان آن برای مبتلایان این بیماری بسیار کمک کننده باشد که در ادامه ی این مقاله به برخی از این علائم و نشانه ها اشاره کرده ایم . به طور کلی این علائم شامل موارد زیر هستند: 

  • سوءهاضمه و ایجاد اختلال در گوارش غذا
  • ترش کردن به طوری که بیمار طعم تلخی یا ترشی را در دهان و گلو حس می‌کند.
  • برگشت آخرین وعده غذایی از معده به دهان
  • بوی بدن دهان
  • احساس سیری حتی با گذشت چند ساعت از آخرین وعده غذایی
  • سرفه خشک
  • گرفتگی صدا و تحریک تارهای صوتی
  • نفخ و آروغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *